Dolna
to niewielka wieś położona w województwie opolskim, w powiecie
strzeleckim, w gminie Leśnica. Oddalona od Strzelec Opolskich o
około 7 kilometrów. Po raz pierwszy wzmiankowana w dokumentach w
1302 roku. W 1615 roku wioskę kupił hrabia Georg von Reden. W 1783
roku właścicielem został hrabia Collona. Dolna miała już wtedy
szkołę, w której pracował jeden nauczyciel. Do 1936 roku
miejscowość nosiła nazwę Dollna, w latach 1936-1945
Niederkirch.
Na
jednym z dzisiejszych pól uprawnych znajdujących się na północny
– wschód od Dolnej zachowała się w dobrym stanie latarnia
lotnicza (Haupstreckenfeuer Niederkirsch). Latarnia ta była jedną z
wielu, które wyznaczały trasę lotniczą między Berlinem a
Gliwicami.
Widok
na latarnię lotniczą z drogi Strzelce Opolskie - Dolna.
(zdjęcie
zbiory własne)
Lotnicze
połączenia pasażerskie zaczęły pojawiać się w latach
dwudziestych XX wieku. Początkowo samolot był środkiem transportu
borykającym się z wieloma problemami. Samoloty osiągały prędkość
ok. 160 km/h, nie było zaawansowanych systemów nawigacyjnych, więc
aby trzymać się trasy lotu nawigator musiał polegać głownie na
swoim wzroku. Loty odbywały się więc wyłącznie w dzień, co
ograniczało liczbę i częstotliwość połączeń. Jednak niebawem
miało się to zmienić.
W
1926 roku powstała w Berlinie Deutsche
Luft Hansa Aktiengesellschaft (w
1933 r. przemianowana na Deutsche
Lufthansa)
zajmująca się przewozami pasażerskimi i towarowymi. Jednym z
pierwszych połączeń była trasa Berlin – Gdańsk – Królewiec,
która cieszyła się dużym powodzeniem i przynosiła spore zyski.
Samoloty przebywały tą trasę codziennie, ale ograniczone były
możliwością latania po zmroku. Rozwiązaniem tego problemu stał
się tzw. świetlny szlak, czyli pas latarni biegnący wzdłuż trasy
lotu, prowadzący pilotów z lotniska na lotnisko.
Mapa
pokazująca rozmieszczenie latarni lotniczych na trasie Berlin -
Gdańsk - Królewiec oraz Berlin - Wrocław - Gliwice.
(źródło: www.mojszlak.pl)
Pomysł
przejęto od Amerykanów. Reflektory, niemalże identyczne do tych,
które stosowano w latarniach morskich, ustawiano co 25 – 30
kilometrów. Nie świeciły one w sposób ciągły. Piloci samolotów
kierowali się na błyski, które trwały 0,2 sekundy w interwałach
2,8 sekund. Latarnie były wyraźnie widoczne nawet z odległości 50
kilometrów, więc piloci widzieli przeważnie kilka naraz.
Reflektory wysyłające sygnał świetlny zamontowane były na
metalowych wieżach, których wysokości sięgała około 23,5 metra,
ustawiano je na betonowych fundamentach w kształcie kwadratu.
Latarnie lotnicze umieszczano przeważnie na terenach naturalnie
podwyższonych. Jak na owe czasy były to bardzo nowoczesne systemy
nawigacyjne.
Pierwsze
wieże świetlne zostały ustawione właśnie na trasie Berlin –
Królewiec.
Radiolokacja
była dopiero na początkowym etapie rozwoju i elektroniczne pomoce
nawigacyjne były pilotom niedostępne, co bardzo ograniczało
możliwości komunikowania się z lotniskami. Tylko największe
lotniska posiadały aparaty radiotelegraficzne, którymi były
przekazywane informacje na temat pogody, siły wiatru i kierunku
lądowania. Żeby można było z nich korzystać, pilot musiał znać
ponad 200 kombinacji haseł, przy pomocy których wysyłani
komunikaty.
Świetlny
szlak Berlin – Wrocław – Gliwice powstał w latach trzydziestych
XX wieku. Wówczas było to już rozwiązanie powszechnie stosowane.
Dla przykładu ciąg latarń nawigacyjnych na trasie Warszawa –
Poznań powstał w 1937 roku.
W
naszym regionie (woj. opolskie) takie latarnie lotnicze ustawiono w
trzech miejscach: w okolicy Różyny (gmina Lewin Brzeski), w Malinie
pod Opolem oraz w sąsiedztwie Dolnej (gmina Strzelce Opolskie).
Latarnia w Dolnej była ostatnim punktem nawigacyjnym na trasie do
Gliwic.
W
wyniku wojny i rozwoju radiolokacji oraz natężenia ruchu lotniczego
wieże zaczęły tracić na znaczeniu, znaczna część z nich
popadła w ruinę, po innych pozostały fundamenty. Ta w okolicach
Dolnej zachowała się w wyjątkowo dobrym stanie.
Latarnia
lotnicza (Haupstreckenfeuer Niederkirsch) w Dolnej jest
konstrukcją metalową, wzniesioną na betonowym fundamencie w
kształcie kwadratu. Na szczycie kratownicowej wieży, jest
zamontowany obrotowy, zasilany elektrycznie reflektor. Według
informacji podawanych przez internautów producentem tego reflektora
była firma Pintsch.
Zapraszam
do obejrzenia zdjęć wykonanych na miejscu.
Widok
na latarnię z polnej drogi.
Kratownicowa
wieża latarni zamocowana na betonowym fundamencie w kształcie
kwadratu.
Solidne
mocowanie wieży do fundamentu na grubych i mocnych kotwach .
Kratownicowa
konstrukcja wieży nawigacyjnej.
Na
szczycie wieży zamontowano obrotowy, zasilany elektrycznie reflektor
świetlny firmy Pintsch, który nadawał błyskami trwającymi
0,2 sekundy w interwałach 2,8 sekundy.
(zdjęcia
zbiory własne)
Materiał filmowy nagrany podczas wyprawy:
Podziękowania
dla Cristoforo za udział w wyprawie oraz wykonanie części zdjęć.
Źródła:
-
Domański J., 1000 słów o samolocie i lotnictwie, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1974.
-
Kubik R., Świetlny szlak [w:] Strzelec Opolski nr 19 (770), wyd. 13–19.05.2014.
-
http://pl.wikipedia.org/wiki/Latarnia_lotnicza
-
http://www.mojszlak.pl
Tekst
opublikowany po raz pierwszy na starym blogu (historian.bloog.pl)
dnia 11. 12.2014 | 22:29
Komentarze
Prześlij komentarz