Betonowe
podpory – pozostałości po stanowiskach niemieckich radarów,
które do dziś możemy odnaleźć na polach w rejonie Góry Świętej
Anny, porośnięte dzikimi krzakami, rozlokowane są w promieniu
około jednego kilometra, w pobliżu przebiegającej autostrady A4
(Katowice - Wrocław). Niedaleko tego miejsca znajduje się punkt
obsługi podróżnych oraz stacja paliw. Po dwóch stronach
autostrady, północnej i południowej, znajduje się w sumie 12
takich stanowisk, na których były rozlokowane radary typu Heinrich
Peiler (4 stanowiska), Hans E-Meβ Geraet (5 stanowisk), Freya –
Egon (2 stanowiska) oraz jeden niezidentyfikowany, oznaczony na mapie
jako RUN. Ich położenie przedstawia poniższa mapa.
(źródło: www.geschichtsspuren.de)
Stacja
ta była wyposażona w następujące urządzenia:
FuSAn
731 (Funk-Sende-Anlage – system transmisji radiowej) zawierał
radary wtórne Freya-Egon,
które służyły do identyfikowania własnych samolotów za pomocą
FuG 25a („Erstling”). Freya wysyłał sygnał (pytanie), który
po odesłaniu przez transponder (urządzenie odezwowe) zamontowany w
samolocie trafiał z powrotem do Egon’a (odpowiedź). Mówiąc w
skrócie odpowiedzialny był za określenie kierunku i odległości
od własnego samolotu.
Model
radaru Freya - Egon.
(źródło: www.missing-lynx.com)
Y-Bodenstelle
FuSAn 733 był zestawem odpowiedzialnym za lokalizowanie własnego
samolotu i naprowadzanie nocnych myśliwców według sygnału Y. W
ten sposób piloci orientowali się w swoim położeniu.
W
skład tego zestawu wchodziły urządzenia: Heinrich
Peiler,
który zamontowany był na drewnianej wieży i służył wyłącznie
do namierzenia własnego samolotu wyposażonego w transponder typu
FuG 16ZY z dokładnością do jednego stopnia kątowego (odbierał
sygnał z samolotu i określał kierunek jego pochodzenia).
Heinrich Peiler
(źródło: www.gyges.dk oraz www.hanstholmregistreringen.dk)
Następnym
urządzeniem był Hans
E-Meβ z
pojedynczą anteną prętową, służył do nadawania sygnału i
określenia odległości (E – Entfernung) od maszyny, do której
dotarł ów sygnał (z szacowaną dokładnością do 300 metrów).
Hans współpracował w parze z Heinrichem. Hans wysyłał sygnał,
który był następnie odsyłany z transpondera samolotu. Sygnał
powracający był przechwytywany przez Hansa, który zliczał
odległość oraz przez powiązanego z nim Heinricha, który określał
namiar na źródło sygnału odpowiedzi. Urządzenia tego typu
montowano od lata 1943 roku.
Hans E-Meβ
Z lewej Hans E-Meβ i widoczny w oddali z prawej strony Heinrich Peiler
(źródło: www.hanstholmregistreringen.dk)
Annogórska
stacja radarowa była wykorzystywana do wyłapywania alianckich
samolotów, które wtargnęły w przestrzeń lotniczą III Rzeszy.
Taktyką taką nazwano „Raumnachtjagd” (tzw. „pokój nocnego
polowania”), potocznie – metoda „pudełkowa”. Terytorium
niemieckiego państwa podzielone zostało na kwadraty (pudełka) o
boku 55 km z własnymi stacjami radarowymi i samolotami myśliwskimi.
W czasie gdy samolot przeciwnika wtargnął w niemiecką przestrzeń
lotniczą zostawał od razu namierzony. W ten sposób chroniono ważne
miasta i ośrodki przemysłowe w głębi kraju, a także wybrzeże od
Danii po Francję.
Takie
pudełka (kwadraty) wyposażone były w naziemne stacje
radiolokacyjne, które służyły nie tylko do wyłapywania każdego
przelatującego samolotu, ale także do naprowadzania na niego
nocnego myśliwca. Ten system radarowy nosił kryptonim „Himmelbett”
(„łoże z baldachimem”). Składał się on ze stacji
radarowej Freya o zasięgu 120 km i służył tylko do wykrywania
celów. Następny był zestaw radarowy „Würzburg – Rise” o
zasięgu około 80 km. W jego skład wchodził „Roter Rise”
(Czerwony Olbrzym), który śledził kurs nadlatującego samolotu
wroga oraz „Grüner Rise” (Zielony Olbrzym), odpowiedzialny za
śledzenie kursu niemieckiego myśliwca. Mózgiem i sercem tego
systemu była tablica kontrolna „Seeburg”, przetwarzająca dane i
wyświetlająca je operatorowi.
Przykładowo:
Freya namierzyła samolot wroga, z pobliskiego lotniska podnosił się
nocny myśliwiec dyżurujący. Kierowano go do odpowiedniego pudełka
(kwadratu), gdzie czekał na ofiarę oraz dalsze instrukcje. W
momencie gdy Würzburg – Rise dostrzegał przeciwnika, naziemna
obsługa naprowadzała pilota myśliwca na właściwy kurs. Dobrze
zgrana i wyszkolona załoga potrafiła doprowadzić nocny myśliwiec
do celu w kilka minut – reszta należała do pilota.
Zapraszam
do zapoznania się z miejscami, w których były ustawione owe
urządzenia.
Poniższa
mapa została zmodyfikowana przez autora z zaznaczeniem współczesnej
autostrady A4 oraz kierunków północ - południe. Po północnej
stronie autostrady zaznaczenie radarów od 1 do 5, natomiast po
południowej od 6 do 12. Numery te będę stosował poniżej przy
opisach oraz fotografiach przedstawiających obecne pozostałości
radarów (zdjęcia z 29 marca 2014 roku).
Po
stronie południowej autostrady A4 znajdują się:
1.
Heinrich Peiler 4
2.
Heinrich Peiler 3
3.
Hans E-mess 5
4.
Hans E-mess 4
5.
Hans E-mess 3
Po
stronie północnej autostrady A4 znajdują się:
6.
Hans E-mess 2
7.
Heinrich Peiler 1
8.
Heinrich Peiler 2
9.
Hans E-mess 1
10.
Freya Egon 2
11.
Freya Egon 1
12.
RUN
(zdjęcia
współczesne - zbiory własne)
Podziękowania
dla Cristoforo za udział w wyprawie oraz wykonanie części zdjęć.
Źródła:
-
Dimitrow R., Ananas-y, czyli oko Adolfa Hitlera [w:] NTO nr 26 (231) z 28.06.2013.
-
Kubik R., Zabójcze łoże z baldachimem [w:] Strzelec Opolski nr 23 (774) z 10.06.2014.
-
www.mojszlak.pl/kraj,opolskie,stacja_radarowa.html
-
www.gesichtsspuren.de
-
www.gyges.dk
-
www.hanstholmregistreringen.dk
-
www.missing-lynx.com
Tekst
został po raz pierwszy opublikowany na starym blogu
(historian.bloog.pl) dnia: 10. 07.2014 | 22:22
Komentarze
Prześlij komentarz