Znaleziony
guzik przyczynkiem do poznania dziejów poczty: gońcy piesi,
posłańcy konni, dyliżanse...
Zarys historii poczty w Strzelcach
Opolskich.
(zdjęcie
zbiory własne)
Od niedawna posiadam w swej domowej kolekcji ciekawy guzik, którego zdjęcie prezentuję powyżej.
Został
on znaleziony przypadkowo, podczas
spaceru polną drogą na terenie
Mokrych Łan – dzielnicy Strzelec Opolskich.
Szukając
informacji na jego temat trafiłem na bardzo ciekawą stronę z
opisami dawnych guzików: www.buttonarium.eu
Guzik
ten był najpewniej elementem ubioru należącego
do Cesarskiej Poczty Konnej lub Poczthalterii, czyli sieci zajazdów
służących do obsługi koni i wozów pocztowych, czasem
obsługującej także podróżnych. Datuje się go na II połowę XIX
wieku. Na awersie guzika znajduje się głowa konia, a pod nią
widoczne koło (czyżby chodziło o koło dyliżansu?). Po drugiej
stronie guzika: rewers sygnowany napisem: EXTRA FEIN wraz z trzema
gwiazdkami.
Napis
ten sugeruje produkcje w Niemczech / Prusach. Extra Fein to
również napis reklamowy oznaczający wyjątkowo
piękny,
czyli produkt wysokiej jakości – stosowany przez długi czas, co
najmniej od połowy XIX wieku przez wielu różnych wytwórców
guzików z Prus, Cesarstwa Niemieckiego i Niemiec. Napis najczęściej
występował wraz z sygnaturami konkretnego wytwórcy jako
uzupełnienie potwierdzające wysoką jakość guzika. Guzik ma
średnicę 24 mm i wykonany jest z mosiądzu, obecnie pokryty patyną.
(zdjęcie zbiory własne)
Guzik
ten stał się przyczynkiem do opracowania krótkiego zarysu historii
poczty, z uwzględnieniem ówczesnych Strzelec.
Określenie
instytucji zwanej po dziś dzień pocztą wywodzi się z języka
łacińskiego. Oznaczało ono początkowo stację lub stanowisko,
gdzie następowała wymiana koni transportowych. Poczta w dzisiejszym
rozumieniu jest instytucją zajmującą się obrotem przesyłek,
wykonywaniem niektórych usług na rzecz telekomunikacji oraz usług
bankowo – pieniężnych.
Już
w starożytności istniała potrzeba wymiany informacji. Z około
2400 roku przed naszą erą pochodzi najstarszy list, który został
wysłany w Egipcie, gdzie już ok. 2000 r. p.n.e. sprawnie przesyłano
informacje między głównymi ośrodkami władzy. Wiadomości
przekazywano początkowo korzystając z usług pieszych posłańców,
a później jeźdźców na koniach, wielbłądach lub mułach. W VI
w. p.n.e. perski władca Cyrus II Starszy (559-529 p.n.e.) stworzył
sieć szlaków komunikacyjnych łączących stolicę z ośrodkami na
prowincji. System polegał na funkcjonowaniu pojedynczych stacji, w
których zatrzymywali się piesi posłańcy lub kurierzy konni dla
odpoczynku i wymiany przenoszonej korespondencji. Jego imperium
rozciągało się od Morza Egejskiego do północnych Indii i tylko
szybka wymiana informacji była warunkiem funkcjonowania najdalej
położonych prowincji. W starożytnej Grecji przenoszeniem
wiadomości zajmowali się piesi gońcy, tzw. Hemerodromowie.
Informację o zwycięstwie Greków pod Maratonem w 490 r. p.n.e.
przyniósł do Aten żołnierz. Przebiegł on w pełnej zbroi
dystans 42 km, a zaraz po przeczytaniu wiadomości o triumfie wojska
padł martwy z wycieńczenia. Od 1896 roku podczas każdych igrzysk
olimpijskich rozgrywany jest bieg maratoński, który jest właśnie
wspomnieniem po bohaterskim gońcu pieszym.
W
czasach Imperium Rzymskiego, cesarz Oktawian August wprowadził
system pocztowy zwany „cursus publicus”. Podczas organizowania
poczty ważnym elementem było wyznaczenie postojów, czyli stacji
przy większych gościńcach na ważnych trasach komunikacyjnych. Na
takich stacjach znajdował się personel złożony z silnych i
młodych niewolników. Ich zadaniem było przejście (przebiegnięcie)
drogi do najbliższej stacji i przekazanie korespondencji „zmianie”
kurierów (listonoszy), którzy doręczali listy do następnych
stacji. Po czasie gońców zastąpiono końmi i przeorganizowano
stacje na dwa typy. Jedne były stacjami postojowymi („mutationes”
– czyli „zmiany”), na których zmieniano konie lub muły. Taka
stacja posiadała stajnie i zapas paszy dla zwierząt. Drugie –
„mansiones”, na których posłańcy mogli przenocować przed
dalszą podróżą. Pomiędzy stacjami „mansiones” było od
sześciu do ośmiu stacji „mutationes”. W przypadku gdy przesyłka
miała być dostarczona poza teren działalności poczty, wówczas na
podstawie stosownego dokumentu urzędnik zaopatrywał się u ludności
miejscowej, która nie mogła mu odmówić pomocy.
Poczta
w średniowiecznej Europie była już instytucją skupiającą sieć
stacji, w których wynajmowano konie posłańcom przewożącym listy
i paczki oraz osobom podróżującym. Śląsk od czasów Imperium
Rzymskiego był ważnym rejonem w systemie dróg i szlaków
handlowych. Do dziś zachowanymi materialnymi śladami po tamtych
szlakach są nieliczne już słupy milowe, które wyznaczały
odległości pomiędzy miejscowościami. Przed wprowadzeniem poczty
państwowej na Śląsku istniały prywatne instytucje posłańcze,
które tworzone były głównie przez duchowieństwo i klasztory, a
później przez miasta, szczególnie Wrocław.
Pierwsze
instytucje pocztowe, które po uiszczeniu odpowiedniej opłaty,
zapewniały każdemu ekspedycję wiadomości, paczek i pieniędzy
zaczęły pojawiać się już w II połowie XV i na początku XVI
wieku. Wraz z ożywieniem kontaktów handlowych kupców wrocławskich
z miastami włoskimi, z Polską, z Prusami, środkami na wyspach
brytyjskich, z Flandrią, z Węgrami, powstała wrocławska
korporacja posłańców pocztowych. O rozmiarach świadczonych przez
nich usług świadczy fakt wydania 17 czerwca 1542 roku przez
wrocławski magistrat specjalnych przepisów. Wspomniane tam zostały
liczne utrudnienia w zakresie pracy posłańców oraz określono
taryfę opłat za ekspediowane przesyłki. Wydane zostały także
przepisy regulujące funkcjonowanie instytucji posłańca pocztowego.
Ustalono limit 40 zaprzysiężonych posłańców, upoważnionych do
noszenia specjalnych toreb na doręczane przez nich przesyłki. 14
listopada 1542 roku poczta śląska i miejska wrocławska zostały
podporządkowane nadzorowi Kamery Śląskiej, która uruchomiła
własną sieć kurierską. Dla identyfikacji kurierzy (posłańcy)
nosili specjalne odznaki herbowe oraz torbę kurierską, a ponadto
otrzymywali określoną kwotę pieniędzy na ubranie. Wrocławska
Kamera wielokrotnie pośredniczyła w wymianie listów urzędowych
królów polskich z cesarską kancelarią w Wiedniu.
Miedzioryt
anonimowego autora przedstawiający konnego posłańca z 1648 roku.
(źródło:
Wikimedia Commons)
Sytuacja
polityczna zadecydowała, że pierwszy na Śląsku rozkład kursów
poczty konnej z polecenia cesarza i jego starosty ustanowiono w 1587
roku, w związku z kandydaturą na elekcyjny tron w Polsce
arcyksięcia Maksymiliana. Na Śląsku szlak kurierski obfitował w
liczne stacje, na których z polecenia starosty czekał koń z
zaprzęgiem do dyspozycji cesarskiego kuriera. Ułatwiało to szybki
pokonywanie dużych odległości. Trasa przez Śląsk wiodła z Pragi
przez Kłodzko, Ząbkowice, Niemczę, Domasław, Wrocław, Oleśnicę,
Syców do granicy z Polską. Poza tym uruchomiono połączenia
wymiennymi końmi z Wrocławia przez Brzeg i Opole oraz z Nysy przez
Opole, Strzelce Opolskie i Bytom do granicy polskiej. Rozwój poczty
jako instytucji na terenie Śląska nastąpił w trakcie wojny
trzydziestoletniej (1618-1648). Zaistniała wówczas potrzeba
stałych, szybkich i zorganizowanych połączeń. Ważnym momentem
dla dziejów śląskiej poczty było ogłoszenie 3 grudnia 1632 roku
rozporządzenia Kamery Śląskiej, które dopuszczało do spedycji
listy od osób prywatnych pocztą państwową, oczywiście za opłatą
określoną w specjalnych taryfach. W 1662 roku otworzono trasę
pocztową Berlin – Wrocław – Kraków – Wiedeń. W 1673 roku
zorganizowana została konna obsługa tej trasy, która przebiegała
między innymi przez następujące miasta: Wrocław, Brzeg, Lewin,
Skorogoszcz, Opole, Strzelce Opolskie, Tarnowskie Góry i Będzin.
Konna poczta z Berlina do Wiednia obsługiwała trasę dwa razy w
tygodniu.
Dnia
20 lipca 1741 roku został utworzony Urząd Generalny Pocztowy. W
roku 1746 na Śląsku funkcjonowało łącznie 30 urzędów
pocztowych i 42 agencje pocztowe. Rok 1766 przyniósł utratę
autonomii poczty śląskiej, która została podporządkowana
centralnej administracji rządu pruskiego w Berlinie. W kolejnych
dziesięcioleciach realizowane już były kursy codzienne na
najważniejszych liniach pocztowych w całych Prusach, a także na
Śląsku. Zmiany polityczne i gospodarcze w Europie w I połowie XIX
wieku, rozwój wolnego handlu i ruchu komunikacyjnego, sprzyjały
współpracy państw i społeczeństw. Natomiast rozwój sieci linii
kolei żelaznych usprawnił i zwielokrotnił, a przede wszystkim
wpłynął na przyspieszenie tempa doręczeń przesyłek pocztowych.
W 1897 roku liczba urzędów pocztowych na terenie Rzeszy Niemieckiej
(w skład której wchodziły również dzisiejsze ziemie polskie)
wynosiła 28 683, a w roku 1900 już 32 045.
Schemat
połączeń pocztowych na Śląsku z 1741 roku. Ciemną kropką
zaznaczono Strzelce Opolskie.
(źródło:
Poczta i telegraf na Górnym Śląsku)
Poczta
w Strzelcach Opolskich.
Pierwsza
wzmianka o poczcie w Strzelcach pochodzi sprzed trzystu lat, gdy
Śląsk należał jeszcze do cesarstwa austriackiego. Jak sami może
się domyśleć nie była to jeszcze placówka, jaką znamy dzisiaj.
Usługi pocztowe były w cenie, a na wysłanie wiadomości mogły
pozwolić sobie tylko władze miejskie, właściciele ziemscy, bądź
bogatsi mieszczanie. W XVI wieku przez Strzelce na stałe kursowała
poczta konna, którą można było dostarczyć przesyłki do
Wrocławia i Tarnowskich Gór. W 1673 roku funkcjonowała w mieście
tzw. przejściowa poczta konna, która obsługiwała kurierów na
trasie Berlin – Wrocław – Kraków – Wiedeń, o której
wspominałem już nieco wyżej. Najprawdopodobniej zorganizowana ona
był w rynku, w okolicy ratusz. Dopiero w 1713 roku otwarto w mieście
punkt pocztowy, który czynny był na stałe. Pracowała w nim jedna
osobo – poczmistrz. Swoją funkcję pełnił z królewskiego
nadania. Poczmistrz musiał być uczciwy, wykształcony i cieszyć
się zaufaniem. Po wojnie austriacko – pruskiej (1740 r.) niemal
całe terytorium Śląska (w tym także ówczesne Strzelce) przeszły
w ręce Prus, a wraz z nim również urzędy pocztowe. Urzędy te
podlegały na miejscowych terenach przydzielonym komisarzom
pocztowym. W 1742 roku do Strzelec przybył na kontrolę pruski
komisarz Hänel wystawiając jej negatywną ocenę. Dokładnie nie
wiemy co nie spodobało się komisarzowi – organizacja poczty, czy
też terminy dostarczania przesyłek. Wiadomo natomiast, że Hänel
nakazał zamknąć placówkę i całkowicie ją przeorganizować.
Nowa poczta została otwarta w 1744 roku. Zajmowała się ona nie
tylko przewozem listów, ale także osób i towarów. W ten sposób
działała do 1829 roku. W XIX wieku poczta przeżywała rozkwit.
Kilkukrotnie zmieniano jej nazwę, podnoszono klasę, przez co
poprawiała się również jakość usług. Regularnie dostarczano
przesyłki do Gogolina, Żędowic, Kolonowskiego i Zawdzkiego. Poczta
konna trafiała także do Ujazdu. Z zachowanych z 1825 roku
informacji dowiadujemy się o planowanych odjazdach i przyjazdach
dyliżansów, liczbie odległych mil między stacjami pocztowymi oraz
opłat za bilet pasażerski. Za jedną milę pasażer płacił 6
groszy (pruska mila to ok. 7 532 m) i w cenie biletu mógł zabrać
ze sobą pół kilograma bagażu. Dyliżanse przejeżdżały jedną
milę w ciągu półtorej godziny, a zimą nawet w dwie. Przesyłki
ze Strzelec wychodziły zawsze we wtorki i piątki o godzinie 9. Gdy
w 1880 roku Strzelce uzyskały połączenie kolejowe z innymi
miastami, funkcjonowanie poczty bardzo się usprawniło. W 1894 roku
wybudowano budynek urzędu pocztowego, który funkcjonuje do dziś.
Znajduje się on przy obecnej ul. Marka Prawego. Budowę tego urzędu
opłaciło miasto, ale pomogło także dofinansowanie za państwa.
Kartka
pocztowa z 1873 roku nadana w ówczesnych Strzelcach.
(źródło:
aukcje internetowe)
Dnia
1 marca 1817 roku weszło w życie rozporządzenie pocztowe dotyczące
zaopatrywania listów w stemple nadawcze. Pierwszym stemplem był
stempel liniowy dwuwierszowy. W latach czterdziestych XIX wieku
wprowadzono stemple ramkowe, przeważnie dwuwierszowe (taki jest na
zdjęciu powyżej). Pierwszy wiersz stempla zawierał nazwę
miejscowości wypisaną dużymi literami, drugi wiersz to data dnia,
miesiąca, ozdobnik w postaci gwiazdki dalej godzina nadania listu.
Stemple tego typu odbijane były w kolorze czarnym. Na zdjęciu
powyżej kartka została nadana 13 lutego 1873 roku (datę wpisał
również nadawca kartki na jej rewersie). Kartka została nadana w
godzinach przedpołudniowych pomiędzy 9 a 10.
Współczesny
wygląd budynku Poczty Polskiej w Strzelcach Opolskich, przy ul.
Marka Prawego.
(zdjęcia
zbiory własne)
Jeszcze
kilka słów o dyliżansach.
Dyliżans
(diligence – pośpiech) – to duży zamknięty kołowy pojazd
konny (przeważnie cztero- lub ośmiokonny), używany od połowy XVI
do połowy XIX wieku. Służył do przewozu przesyłek pocztowych i
pasażerów na stałych trasach obsługiwanych według ustalonego
rozkładu jazdy. W dyliżansie znajdowały się przedziały dla
kilkunastu osób. Z przodu na tzw. koźle siedzieli woźnica i
konduktor, natomiast z tyłu pojazdu i na jego dachu znajdowały się
miejsca na przesyłki i bagaże pasażerów. Do czasu wprowadzenia
kolei był to najszybszy i najdogodniejszy środek lokomocji.
Pierwsze dyliżanse przewożące pocztę pojawiły się w Anglii w
1640 roku, a 15 września 1662 roku wyruszył pierwszy dyliżans na
trasie Wrocław – Berlin. Na początku jego istnienia poczta
konna służyła głównie do przewozu listów. Dyliżans był
również pierwszym publicznym środkiem transportu dla
podróżujących. Dopiero po wojnie trzydziestoletniej pojawił się
omnibus pocztowy jako regularne połączenie. W 1821 roku w Prusach
wprowadzono pocztę pospieszną. Jazda trwała dzień i noc, a
krótkie przerwy przeznaczone były tylko na posiłki i zmianę koni
w zajazdach pocztowych. Drogę z Berlina do Wrocławia pokonywano w
32 godziny. Prędkość na drogach brukowanych wynosiła prawie 13
km/h, a na pozostałych 10km/h. Takie podróżowanie było jednak
bardzo kosztowne. Zaglądając do rozkładu jazdy z 1831 roku
dowiadujemy się, że w środy i soboty wyjeżdżały tzw. „omnibusy
pocztowe” z Wrocławia do Berlina, które po trzech dniach
docierały rankiem na miejsce. Na 15 stacjach pocztowych zmieniano
woźniców i konie. Jedna mila podróży dyliżansem kosztowała 5
srebrnych groszy od osoby, przy czym cena uzależniona była również
od zabranego ze sobą bagażu (wg tabeli opłat).
Dyliżans
pocztowy z przełomu XIX i XX wieku.
(źródło: www.ruenenberg.ch)
Tekst
opublikowany po raz pierwszy na starym blogu (historian.bloog.pl)
dnia 14. 09.2016 | 10:45
Na
koniec muszę zaznaczyć, że powyższy tekst powstał przy pomocy
informacji zawartych na poniższych stronach internetowych:
-
http://www.buttonarium.eu/kolekcja/guzik/6492
-
http://knopfsammler.de/main_index.html
-
http://www.imperiumromanum.edu.pl/artykul/poczta-w-starozytnym-rzymie/
-
http://docplayer.pl/5392762-Poczta-i-telegraf-na-gornym-slasku.html
-
http://www.stadtmuseum-ibbenbueren.de/ausstellungsarchiv_postgeschichten_2011.htm
-
http://www.muzeum.wroclaw.pl/
-
http://opolskie.regiopedia.pl/wiki/historia-poczty-w-strzelcach-opolskich
Komentarze
Prześlij komentarz