Czym
są cmentarze i gdzie były kiedyś lokowane? Czym jest lapidarium?
Czy cmentarz to tylko wydzielony obszar przeznaczony do pochówku
zmarłych? Jak cmentarz pozwala nam poznać naszą przeszłość?
Postaram się odpowiedzieć na te pytania na przykładzie
zapomnianego cmentarza, obecnie lapidarium znajdującego się przy
kościele św. Wawrzyńca w Strzelcach Opolskich.
Według
prawie wszystkich definicji cmentarz jest wydzielonym i
instytucjonalnie ukształtowanym terenem przeznaczonym do grzebania
zmarłych, zorganizowanym wedle pewnych ustaleń – reguł
kulturowych, powstałych w wyniku pewnych rytualnych form grzebania
zmarłych oraz istnienia tradycji utrwalenia pamięci o nich.
Nazwa
pochodzi od łacińskiego słowa coemeterium,
o tym właśnie znaczeniu, które z kolei jest zlatynizowaną
formą greckiego κοιμητήριον = miejsce
spoczynku od κοιμοῦμαι = spać.
Wpływ
na umiejscowienie oraz ukształtowanie cmentarzy miała zawsze
tradycja religijna, położenie geograficzne, względy sanitarne i
skład społeczności lokalnej.
Wczesne
chrześcijaństwo przejęło z rzymskiej tradycji koncepcję
cmentarza jako świętej i nienaruszalnej przestrzeni, dlatego też
pierwsze cmentarze chrześcijańskie zostały wyodrębnione z dawnych
pogańskich cmentarzy. Już w III wieku Kościół oddał je pod
opiekę księży i biskupów, tworząc w ten sposób system
administracji cmentarnej. Obejmowało je również prawo azylu. Od X
wieku rozpoczęła się tendencja do lokalizowania cmentarzy przy
kościołach i w obrębie miast. W 1059 roku Sobór Rzymski nadał im
sankcję „pół świętych”, rzucając na ludzie bezczeszczących
je klątwę. Obowiązek grzebania zmarłych spoczywa na barkach
rodziny zmarłego, a jeśli takowy jej nie posiada, na władzach
lokalnych.
Nazwa
lapidarium pochodzi natomiast od łacińskiego „lapidarus”
– co znaczy kamienny, jest miejscem przechowywania i prezentowania
zgromadzonych okazów kamieni naturalnych oraz kamiennych fragmentów
elementów architektonicznych – rzeźb, pomników, nagrobków,
które pochodzą z zabytkowych budowli. Ekspozycja taka może
znajdować się na wolnym powietrzu lub też w zamkniętym
pomieszczeniu. Lapidaria zaczęły powstawać w okresie renesansu,
natomiast ich upowszechnienie miało miejsce w XIX wieku.
W
tym miejscu musimy się zastanowić - czy cmentarz to tylko
wyznaczone miejsce służące do pochówku naszych zmarłych jak
podaje definicja, czy też jest świadkiem przeszłości, który
pokazuje związek dziejów lokalnej miejscowości z historią narodu
i państwa?
Wystarczy
się rozejrzeć, przejść przez dawne i jeszcze dzisiaj czynne
cmentarze, pooglądać nagrobki, pomniki i poczytać utrwalone na
kamiennych tablicach napisy, daty. To dzięki nim cmentarz staje się
kroniką dziejów miasta – dalej państwa. Nie jest tylko
świadectwem życia i losów pojedynczego człowieka na nim
pogrzebanego, przedstawia także charakterystyczne dla danego czasu
obrazy naszego stosunku do śmierci a więc również i do życia.
Jednym
z kilku takich miejsc, które chciałbym dziś zaprezentować, jest
lapidarium przy kościele św. Wawrzyńca w Strzelcach Opolskich,
pozostałość po dawnym cmentarzu, który istniał tutaj do
zamknięcia go po II wojnie światowej. Zajmował on cały teren, na
którym dziś znajduje się przykościelny parking dla samochodów.
Cmentarz
ten powstał prawdopodobnie jeszcze w XII wieku, a może nawet trochę
wcześniej. Pewne jest, że pod datą 1271 roku autor żywota św.
Salomei (Vita
Sance Salomeae regine Halicensius)
wspomina o podróży dwóch zakonników do Strzelec w celu
wygłoszenia kazania odpustowego w dniu św. Wawrzyńca (wspomniałem
już o tym w artykule pt.: "Nazwa i powstanie miasta Strzelce
Opolskie"). Czyli pewne jest, że w okresie tym istniał już w
mieście w jakiejś pierwotnej formie kościół pod wezwaniem św.
Wawrzyńca (skoro zakonnicy podążali do niego, wybudowany został
już wcześniej) oraz z dużym prawdopodobieństwem przykościelny
cmentarz, gdyż zmarłych musiano gdzieś grzebać, a jak to było w
średniowiecznym zwyczaju, grzebano ich w miejscach uświęconych –
czyli w pobliżu kościołów. Wraz z rozwojem osady – później
miasta i powstaniem murów miejskich znalazł się on w ich obrębie.
W XV wieku wybudowana została tam również jedna z baszt mających
na celu obronę miasta.
Na
cmentarzu grzebano wszystkich zmarłych mieszkańców miasta wyznania
katolickiego, bez względu na ich tytuły i zamożność, oraz
zasłużonych i znanych mieszkańców strzeleckich okolic.
Dopiero
nieco później, wraz z rosnącą liczbą pochówków i brakiem
miejsca na przykościelnym cmentarzu, powstał cmentarz oddalony
nieco od murów miejskich. Wyznaczony został do tego odpowiedni
teren, zgodnie z obowiązującymi wówczas normami i względami
sanitarnymi, poświęcony oczywiście przez biskupa. Pierwsza
wzmianka o drewnianym kościółku cmentarnym św. Barbary pochodzi z
1505 roku, ale jak podają źródła, zmarłych grzebano tam już
wcześniej.
Pomimo
tego, że zaczęto grzebać zmarłych na nowo powstałym cmentarzu,
nadal odprawiano tu pogrzeby zmarłych duchownych, sióstr zakonnych,
tzw. ołtarzystów (czyli osoby duchowne przypisane do danego ołtarza
w kościele) oraz tzw. kantorzystów (czyli organistów). Osoby z
kręgu strzeleckich hrabiów (grafów) i ich rodzin lokalizowano w
podziemiach kościoła św. Wawrzyńca oraz w kryptach kaplic.
Na
tym cmentarzu spoczęli między innymi: proboszcz kościoła z końca
XVIII wieku – Józef von Larisch,
strzelecki kronikarz i historyk, radny miasta Jan
Józef Reichel, Barbara
von Zawadzki z
domu von Rudzinski – Rudno oraz jej mąż Franciszek
von Zawadzki, Thomas
von Chierosz oraz
wielu innych, których groby, pomniki i tablice nagrobne dziś są
już nieczytelne, bądź też zostały całkowicie zniszczone.
Te,
które ocalały z wojennej zawieruchy zostały umieszczone w
kamiennym murze za Grotą Lurdzką znajdującą się nieopodal
kościoła św. Wawrzyńca oraz przy dawnej baszcie obronnej –
późniejszej dzwonnicy.
(zdjęcia
zbiory własne)
Zdjęcie
z lat dwudziestych XX wieku.
(źródło:
fotopolska.eu)
Zapraszam
również na spacer po strzeleckim
lapidarium: https://www.youtube.com/watch?v=WjQGSPpCaJs
Tekst
opublikowany po raz pierwszy na starym blogu (historian.bloog.pl)
dnia 12.10.2013 | 20:03
Bibliografia:
1.
Biernat A.,. Dziewiętnastowieczne napisy epigraficzne na ziemiach
Królestwa Polskiego, Wrocław – Warszawa 1987.
2.
Encyklopedia kościelna, t. 15, Warszawa 1883.
3.
Gaworski M., 700 lat właścicieli strzeleckiego zamku, Strzelce
Opolskie 2007.
4.
Hlebionek M., Czytanie cmentarzy [w:] Inne oblicza
historii (http://ioh.pl/artykuly/pokaz/czytanie-cmentarzy,1051/)
5.
Jońca K., Zarys dziejów Strzelec Opolskich (do roku 1945) [w:]
Ziemia strzelecka. Szkice monograficzne, Wrocław 1970.
6.
Kolbuszewski J., Cmentarze, Wrocław 1996.
7.
Morawiec R., Strzelce Opolskie – dawniej i dziś, Opole 2011.
8.
Smoleń S.,T., Strzelce Opolskie. Miasto i kościół na przełomie
wieków. Strzelce Op. 2008.
9.
Smykała P., Kubik R., Umarłe cmentarze [w:] Strzelec Opolski
2009 (http://www.strzelecopolski.pl/umarle-cmentarze)
Komentarze
Prześlij komentarz