Na
cmentarzu pomiędzy ulicami Opolską i Gogolińską w Strzelcach Opolskich znajduje się drewniany kościół pod wezwaniem św.
Barbary. Po raz pierwszy wzmiankowany był już w 1505 roku.
Przypuszcza się jednak, że wybudowany został nieco wcześniej.
Rzekomo starszy jest cmentarz otaczający kościół św. Barbary, na
którym grzebano zmarłych z podmiejskich wsi.
Wzmianka z dnia 7
grudnia 1505 roku, w której książę opolski Jan II Dobry
poświadcza, że obywatel Strzelec (Strehlitz),
Jakob Krelka, sprzedał Wackowi Kobtin swój folwark leżący przed
Strzelcami („leżący
obok kościółka św. Barbary po prawej stronie drogi prowadzącej
do Opola”).
Przez cały czas swojego istnienia kościół św. Barbary był
wielokrotnie odnawiany, a wynikało to z faktu, że od początku
został zbudowany z drewna nie najlepszej jakości. Całkowitej
renowacji kościółek potrzebował już w 1550 roku, a sto lat
później podupadł. Prawdopodobnie nie znaleźli się dobroczyńcy,
którzy zajęliby się kościołem. W aktach wizytacyjnych z 1683
roku arcydiakonatu opolskiego odnajdujemy wzmiankę, że kościółek
św. Barbary przestał istnieć. Tylko na przylegającym do niego
cmentarzu nadal grzebano zmarłych.
Rycina
przedstawiająca kościół św. Barbary w 1871 roku.
(źródło:
fotopolska.eu)
Siedemnasty
wiek to okres, w którym epidemie i zarazy dziesiątkowały miasto. Z
tego powodu na dłuższy czas zamknięto kościół parafialny św.
Wawrzyńca. W tym czasie ślubów udzielano w ogródku pod bramą
Opolską, a także w podniszczonym kościółku św. Barbary. Liczba
ślubów, która wynosiła w latach 1675 – 1679 od 11 do 18
rocznie, zmalała do 4 w roku 1680. Przez następne trzy lata ślubów
nie zawierano w ogóle, a w księgach parafialnych odnotowano 115
ofiar zarazy moru. W czasie panującej zarazy podjęto myśl o
odrestaurowaniu drewnianego kościółka. Około 1681 roku wdowa po
radcy kościelnym, Anna Bassa, zgłosiła do administracji biskupiej
gotowość do odbudowania i utrzymania kościoła św. Barbary z
własnych środków, zgodnie z ostatnią wolą zmarłego małżonka
Georga. Georg Bassa, jeden z zamożniejszych mieszkańców miasta,
który umarł w 1679 roku od lat był dobroczyńcą i opiekunem tego
kościoła.
Dnia
10 maja 1683 roku urząd biskupi we Wrocławiu wyraził zgodę na
budowę, do której przystąpiono jeszcze w tym samym roku. Pracami
budowlanymi kierował były burmistrz Strzelec, protestant Florian
Weiser, który poślubił wdowę Annę Bossa, natomiast prace
ciesielskie zostały wykonane pod nadzorem mistrza Johannesa Brixi.
Kościółek zbudowano z drewna bez użycia choćby jednego gwoździa.Do dzisiaj można odczytać na jednej z belek poprzecznych kościoła
mało widoczny już napis wykonany przez budowniczych: 1690, Florentinus Waiser, Fridericus Waiser, Johannes Brixi.
Widoczny
napis na jednej z belek wewnątrz kościoła - widok współczesny.
(zdjęcie
zbiory własne)
W
sprawozdaniu powizytacyjnym z roku 1687 czytamy:
„[...]
Kościół św. Barbary dziewicy i męczennicy; ten jest położony
na drugim skraju miasta w kierunku na Opole, nowo z drzewa w 1683
roku zbudowany przez niejaką mieszczankę Strzelec Annę Baschin
(Bassa). Ona z polecenia swojego pierwszego męża zmarłego, który w
testamencie ostatniej woli swoje, kościół ten kazał pobożnie
zbudować, uczyniła z jego oszczędności. Wewnątrz trzy ołtarze z
podstawami wymurowanymi. Główny ołtarz jest nowy, kosztowny,
artystyczny, w górnej części złocony, świętej Barbarze
poświęcony z daru wyżej wspomnianego księdza Balthasari
Stanislaidis wykonany. Pozostałe dwa ołtarze nie są artystyczne.
Zakrystia mała, drewniana po stronie ewangelii, jedno zadaszenie nad
główną bramą, posadzka tylko w tylnej części kamienna, reszta
wyłożona z desek, ambona półokrągła po stronie ewangelii. Ławek
dotąd nie ma. Cmentarz na razie ogrodzony jest skromnie. Przy płocie
na terenie tego kościoła stoją trzy skarbony. W dwóch daje się
po 4 groszy kościelnym a z trzeciej większej 12 groszy, w sumie 20
groszy. Ten cały czynsz przekazywana jest radzie strzeleckiej.
Rozporządziłem, by ks. dziekan razem z Florentino Weiser, który
powyżej wspomnianą Annę Baschin (Bassa), wdowę pojął za żonę
i ten kościół budował i o niego się troszczył, ten czynsz
prawnie otrzymali i dla kościoła przeznaczyli. Wspomniany pan
Florentino niech otrzymuje ofiary, jałmużny i inne przychody tego
kościoła bez zawiadomienia archiprezbitera. Powinien jednak
wiedzieć, że wszystkie dochody i przychody otrzymane z zewnątrz ma
wiernie zapisywać i być gotowym zdać sprawozdanie z tego, gdy
kościół w całości wewnętrznie będzie ukończony. Ks.
Archiprezbiter niech się postara odzyskać klucze kościoła, gdyby
wspomniany pan Florentino ich nie chciał wydać, lecz chciał je u
siebie zatrzymać, bo przecież klucze bezzwłocznie raczej u
proboszcza powinno być trzymane, aniżeli u człowieka świeckiego i
to jeszcze nie katolika. Także wypada, by wspomniany opiekun i
zarządca kościoła pan Florentino o jakichkolwiek przychodach i
rozchodach powiadamiał ks. Archiprezbitera, za jego wiedzą i radą
troszczył się kościół i o wszystko, co dotyczy kościoła się
dopytywał. Przeciwnie w tych sprawach często pan Florentino zawinął
wobec ks. Archiprezbitera, skoro w święto św. Barbary zostały
pomniejszone nabożeństwa a w skutkach ofiary i jałmużny na
kościół się pomniejszyły, także dlatego ks. Archiprezbiter z
ambony w swoim kościele ogłosił, że w przyszłości tam nie
będzie nabożeństwa w uroczystość św. Barbary, co zamierza
uczynić nie jak z innego powodu, jak dlatego, że nie ma kluczy
kościoła. Zamierzałem do tego, by pomiędzy dwoma spierającymi
się zawarto dobrą umowę, lecz pan Florentino zaproszono do parafii
nie chciał przybyć w czasie wizytacji. Ten kościół ma jeden
kielich, nowy pozłocony z pateną i jeden ornat czerwony z darów
ks. Balthasari
Stanislaidisa [...].”[1]
W
1727 roku ówczesny proboszcz parafii Joachim von Strachwitz
ufundował na dachu nawy małą barokową wieżyczkę z baniastym
hełmem na zwieńczeniu – znajdował się w niej mały dzwonek.
W
XVIII wieku nabożeństwa w kościółku odbywały się tylko w
uroczystość św. Barbary. Od roku 1754 wzmógł się kult tej
patronki i w niedzielę po św. Wawrzyńcu tego roku ksiądz
proboszcz von Strachwitz założył w obecności licznego
duchowieństwa i wiernych Bractwo Świętej Barbary. Ówczesny papież
– Benedykt XIV – zatwierdził to bractwo oraz dodatkowo nadał
jego członkom przywilej odpustu zupełnego, jeśli po godnej
spowiedzi i komunii w dzień święta tytularnego zwiedzą kościół,
kaplicę lub ołtarz bractwa. Do bractwa tego należało liczne
duchowieństwo oraz okoliczna szlachta.
Kościół
św. Barbary pozwala poznać nam tajniki konstrukcji drewnianych
kościołów. Wykorzystane do budowy belki są tylko ociosane
siekierką ciesielską. Ściany tworzone są przez belki układane
jedne na drugich. Spójność w narożnikach uzyskuje się poprzez
wzajemnie dopasowane do siebie wyżłobienia na końcach belek. Dach
posiada pokrycie gontowe, co dodaje budowli uroku. Rzut poziomy
świątyni jest niemal kwadratowy, do wschodniej ściany przylega
nieco węższe, z trzech stron zamknięte pomieszczenie ołtarzowe –
prezbiterium. Zewnętrzna część prezbiterium oraz nawa opasane są
zadaszeniem gontowym, zaś wiązania dachowe storczykowe. Nad nawą
ulokowana jest wieżyczka, o której wspomniałem już nieco
wcześniej.
Posiadamy
niewiele informacji na temat stanu kościółka św. Barbary w XIX i
połowie XX wieku. Wiadome jest, że w okresie tym odbywały się do
tej świątyni procesje w dni krzyżowe, zaś nabożeństwa – tylko
żałobne z okazji pogrzebów.
Kościół
św. Barbary w latach 1910 - 1920.
(źródło:
fotopolska.eu)
Po
zakończeniu II wojny światowej nabożeństwa pogrzebowe odbywały
się w kościele parafialnym, w kościółku cmentarnym św. Barbary
– tylko sporadycznie msze św. z okazji Wszystkich Świętych czy w
Dniu Zadusznym.
W
1968 roku ksiądz proboszcz Faustyn Zbaniuszek zlecił ekspertyzy i
prace zabezpieczające drewniany kościół. Z akt parafialnych św.
Wawrzyńca wynika, że starania o remont i sam remont rozpoczął ks.
Zbaniuszek, natomiast dokończył go w 1970 roku, ks. Stefan Baldy.
Kościół
św. Barbary w latach sześćdziesiątych XX wieku - widok od strony
ul. Opolskiej.
(źródło:
fotopolska.eu)
W
roku 1980 z inicjatywy proboszcza Jerzego Stellmanna kościół św.
Barbary wyposażono w pancerne tabernakulum oraz otrzymano zgodę na
przechowywanie w nim Najświętszego Sakramentu. W tym samym czasie
wymieniono stare ławki pochodzące z 1880 roku na nowe, które
znajdują się tam do dnia dzisiejszego. Po tych remontach prawie
wszystkie nabożeństwa żałobne odbywają się w cmentarnym
kościółku.
W
latach 2003-2006, dzięki staraniom i osobistemu zaangażowaniu ks.
proboszcza Wolfganga Jośko zostały wymienione gonty dachowe,
dokonano przeglądu i konserwacji zniszczonego belkowania kościółka.
Renowacji został poddany również znajdujący się wewnątrz ołtarz
św. Barbary. Prace te były zrealizowane dzięki wielkiej ofiarności
parafian, gości oraz indywidualnych sponsorów.
Prace
remontowe przy kościele św. Barbary w latach 2003 - 2006.
(źródło:
Głos św. Wawrzyńca. Pismo parafii św. Wawrzyńca w Strzelcach
Opolskich).
Kościół
św. Barbary w 1935 i 2009 roku.
(źródło:
fotopolska.eu oraz zbiory własne)
Zdjęcia
z sierpnia 2015 roku:
(zdjęcia
zbiory własne)
Obecnie
planowany jest kolejny remont kościółka ze względu na jego zły
stan, więcej
informacji: http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140712/POWIAT10/140719895
Podczas
odpustu parafialnego w kościele św. Wawrzyńca dnia 9 sierpnia 2015
r. sprzedawane były cegiełki na ten cel. Na dzień dzisiejszy nie
wiadomo jeszcze kiedy nastąpi rozpoczęcie kolejnych prac
remontowych przy cmentarnym kościółku św. Barbary.
Materiał
filmowy:
Tekst
opublikowany po raz pierwszy na starym blogu (historian.bloog.pl)
dnia 23. 08.2015 | 21:43
Bibliografia:
- Jonek P., 500 lecie wzmiankowania kościoła świętej Barbary [w:] Głos św. Wawrzyńca. Pismo parafii św. Wawrzyńca w Strzelcach Op., nr 2 (64), 2005.
- Jońca K., Zarys dziejów Strzelec Opolskich do roku 1945 [w:] Ziemia Strzelecka. Szkice monograficzne, opr. W. Dziewulski, J. Kroszel, Wrocław 1970.
-
Jungnitz J., Visitationsberichte der Diozese Breslau, erster Teil, Breslau 1904.
-
Kubik R., Smykała P., Barbórka [w:] Strzelec Opolski wydanie nr 588.
-
Morawiec R., Strzelce Opolskie – dawniej i dziś, Opole 2011.
- Ramus I., Ramus J., Czekała M., Drewniane budownictwo sakralne województwa opolskiego, Opole 2004.
-
Smoleń S., T., Strzelce Opolskie. Miasto i kościół na przełomie wieków, Strzelce Op. 2008.
[1] Jungnitz
J., Visitationsberichte der Diozese Breslau, erster Teil. Breslau
1904. Tłumaczenie z języka łacińskiego na polski dokonała dr
Beata Gaj. Przytoczony fragment pochodzi z artykułu: Kubik
R., Smykała P., Barbórka [w:] Strzelec Opolski wydanie nr 588.
Komentarze
Prześlij komentarz